Eräänä päivänä selasin nopeasti läpi Vakkaan tuotua korttipussia. Silmiin sattui kuva, joka vaikutti tutulta. Minä olen nähnyt tuon olohuoneen! Poimin kortin käteeni ja siinä oli tosiaan hän: EU:n itäisin mummo :D

Kun Suomi liittyi EU:hun, tästä minulle myöhemmin tutusta vanhuksesta tuli yllättäen julkkis. Häntä tituleerattiin EU:n itäisimmäksi mummoksi - varmasti omalla suostumuksellaan ja ehkä jopa aloitteestaan :) Muistan nähneeni jonkun hänen haastattelunsa ja tiedän, että häntä haastateltiin radioonkin. Toimittajia kävi hänen luonaan ulkomaita myöten. Itse hän naureskeli tilanteelle. 'Hassuja ihmisiä, kun häntä haastattelevat'. Hän viihtyi ihmisten kanssa ja oli oikein lämmin ja herttainen ihminen itse. Liekö tiennyt, että päätyi Kuopion valokuvakeskuksessa korttiinkin?

Minä sain tavata hänet, kun olin vuosia mukana porukassa, joka kävi pitämässä seuroja rajaseudulla. Matkoista on jäänyt hienot muistot. Kymmeniä kilometrejä hienoissa luontomaisemissa, jumalanpalvelus ja parit seurat pitäjän eri puolilla. Koko päivä reissuilla aina meni ja oli kiireetöntä ja rauhallista. Yhdet seurat pidettiin aina EU:n itäisimmän mummon luona. Hänen, jonka luo oli helppo löytää: pihatien risteyksessä seisoi nimittäin tykki. Ei ihan tavanomaista mummon "sisustustusta" sekään :D

Ajastettuja postauksia ei enää ole. Tapaamisiin ensi viikolla! :)